سفارش تبلیغ
صبا ویژن
























ابزار دقیق


اهم مطالب بحث شده به قرار زیر بود.

1- تصویر وضع موجود صنعت ساخت تابلوهای برق

تصویر ارائه شده از طرف حضار از وضع موجود صنعت ساخت تابلوهای برق حاکی از آن بود که این صنعت با بحران جدی مواجه است و چنانچه به صورتی اضطراری و اورژانس برای تغییر و بهبود شرایط اقدامات عاجل صورت نگیرد ، ده ها کارخانه با خطر تعطیلی روبرو بوده و هزاران نفر بر خیل بیکاران کشور اضافه خواهد شد. بالاتر از آن زحمات ده ها ساله صنعتگران مطرح کشور در سازماندهی تولید و تربیت نیروی انسانی برباد فنا خواهد رفت. عمق فاجعه را می توان از فرمایش یکی از مدیران ارشد یکی از بزرگترین شرکت های تابلوسازیِ نه تنها ایران و بلکه به قول خودشان خاورمیانه دریافت: «اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند این شرکت از یک تا دو سال بیشتر نمی تواند دوام بیاورد و بسته خواهد شد .»  

البته بنا به فرمایش نمایندگان محترم وزارت صنعت ، معدن و تجارت که با مشکلات دیگر رشته ها بیشتر از ما ها آشنا هستند ، این تصویر سیاه تنها مختص صنعت ساخت تابلوهای برق نیست و دیگران هم با مسائل مشابه دست به گریبان اند.

2- طیف مشکلات صنعت

مشکلات طیف گسرده ای دارند. اما اگر بخواهیم آنها را به صورتی فشرده طبقه بندی کنیم در دو بخش عمده قابل دسته بندی می باشند:

الف) مشکلات تأمین قطعات و مواد اولیه و ماشین آلات و ابزارهای موردنیاز خط تولید

·          مسائل ناشی از تحریم کالاهای موردنیاز از یک سو و مشکلات انتقال پول از سوی دیگر؛ به نحوی که پروژه های بزرگی به دلیل مشکلات خرید از خارج نیمه تمام باقی می مانند . به عنوان مثال یکی از مدیران عامل حاضر در جلسه بیان داشتند پروژه بزرگی به دلیل عدم تأمین یک قلم کالا به ارزش 50،000 یورو معلق باقی مانده است.

 

·          کمبود ارز

·          اختلاف قیمت نرخ ارز مرجع و ارز آزاد؛  به عنوان نمونه یکی از مدیران می گفتند در قراردادی که بخش ارزی داشته ، کارفرمای دولتی فقط مابه التفاوت نرخ ارز در زمان عقد قرارداد و نرخ رسمی ارز در زمان پرداخت بهاء کالاهای وارداتی را پرداخت می نماید. در حالی که حواله ارز از کانال های غیر رسمی و با نرخی بمراتب بالاتر از نرج رسمی انجام گرفته است.

·          مقررات دست و پاگیر اداری و تشدید فزاینده آنها مانند افزایش کنترل ها و کاغذ بازی ها ، سختتر شدن اخذ مجوز ها ، سنگین تر شدن برخی از تضمین ها و ... ؛ به عنوان مثال شرکت های تولیدی برای ثبت سفارش مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خود با سرگردانی غیر قابل توصیفی روبرو می شوند ؛ تازه پس از عبور از سد ثبت سفارش سرگردانی و سردرگمی تازه ای برای پیدا کردن بانکی که بتواند یا بخواهد اعتبار اسنادی (LC     ) گشایش نماید شروع می شود. چند برابر شدن ضمانت نامه های بانکی که گمرکات کشور برای ورود موقت کالاها مطالبه می کنند از دیگر موارد سختتر و پیچیده شدن مقررات اداری می باشد.

·          بی ثباتی قیمت مواد اولیه ؛

 ·              ...

 

ب ) مشکلات تأمین نقدینگی و عوامل تشدید کننده بیشترکمبود های مالی شرکت ها

·          عدم وصول بموقع مطالبات؛

·          بی ثباتی قیمت ها و افزایش قیمت مواد اولیه و عدم امکان تعدیل بهاء قیمت قراردادها ؛

·          تحمیل ناشی از افزایش نرخ ارز و تفاوت قیمت نرخ رسمی و آزاد ؛

·          بالا بودن مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده و نرخ حق بیمه کارفرما و عدم انطباق آنها با شرایط بحرانی موجود؛

·          انعطاف ناپذیری ادارات دارائی و تأمین اجتماعی در نحوه وصول مالیات ها و حق بیمه؛

·          انعطاف ناپذیری گمرکات کشور در پرداخت عوارض و تضامین مورد نظر و بدتر و سختتر شدن مقررات ؛  

·          بالا بودن نرخ بهره بانکی؛

·          عدم پرداخت راحت تسهیلات بانکی به تولید کنندگان واقعی؛

 ·              ...

3- ریشه های مشکلات

برخی از شرکت کنندگان در پرده و تعدادی به صورتی رک و پوست کنده مسائل زیر را به عنوان ریشه و علت مشکلات بیان داشتند: 

·          تصمیمات عجولانه ، خلق الساعه و غیر کارشناسانه دولت و عدم تعامل با صاحبان صنایع ، انجمن ها و اتاق های بازرگانی ؛ انجمن های تخصصی می توانند بهترین و کارآ ترین مشاور برای دولت باشند که آماده اند نظرات کارشناسی خودرا برای سیاستگزاری در زمینه های مختلف به طور رایگان در اختیار دولت بگذارند ، اما دولت با آنها شفاف نیست و از خدمات و نظرات آنها استفاده نمی کند. 

·          اختلافات و ناهماهنگی های موجود بین ادارات دولتی از یک سو و اختلافات دولت و مجلس از سوی دیگر؛

 ·               مهمتر از همه عدم تعامل جدی با دنیا و کم بهاء جلوه دادن آثار تحریم ها.

4 راه حل های پیشنهادی

حضار تأکید داشتند که در سال موسوم به حمایت از تولید ملی، شعار کافی نیست باید عملاً از تولید حمایت کرد.

در جو جلسه نوعی یأس و نومیدی حاکم بود و حضار تا حدودی به صراحت و اغلب به زبان بی زبانی اظهار می داشتند که هیج راه حلی با ادامه سیاستهای غلط ، غیر کارشناسانه و غیر تعاملی حال حاضردولت نه تنها به حل ریشه ای  مسایل منجر نخواهد شد ، بلکه حتی حکم مسکن را هم نخواهد داشت .

با وجود این جو بد بینی، پیشنهاد و توصیه شد اقدامات زیر به مورد اجرا گذاشته شود.

·          مسائل و مشکلات در دو سطح منفک از هم به وزارت صنایع گزارش شود. سطح اول مسائل و مشکلاتی  است که مستقیماً به وزارت صنایع مربوط می شود ؛ و سطح دوم مسائل و مشکلاتی است که به دیگر وزارتخانه ها مربوط می گردد. مسائل دسته اول می تواند سریعتر از دسته دوم حل شود. اما بنا به اعتقاد حضار وزارت صنایع در حل هر دو دسته مسئول می باشد. به عنوان مثال وزارت صنایع می تواند بر نرخ ورق و مس که از طریق دو کارخانه داخلی تولید می شود بیشتر نظارت نموده و بر ای شرکت های تابلوسازی سهمیه درنظر بگیرد. اما برای کاهش یا معافیت مالیات و یا تطابق پرداخت آن ها با وصول مطالبات سازندگان باید با وزارت دارایی مکاتبه نماید. در این رابطه ها دولت پابه پای وزارت صنایع می بایست با هماهنگی انجمن های تخصصی ، به نحوی سیاستگزاری و برنامه ریزی نماید تا  تولیدات کشور به لحاظ کیفیت ارتقاء یابد و از نظر قیمت در داخل و خارج رقابتی گردد.

·          قرار شد با همکاری انجمن صنفی تولید کنندگان تابلوهای برق و ترجیحاً دیگر تشکل ها « کارگروه حل مشکلات » در وزارت صنعت ، معدن و تجارت تشکیل و مسائل از طریق آن پی گیری شود. کارگروه ضمن حل و فصل مسائلی که مستقیماً به وزارت صنایع مربوط می گردد ، لازم است برای رفع مشکلات مربوط به دیگر ارگانهای دولتی اقدام نموده و نماینده ارشد وزارت صنایع به همراه نمایندگان انجمن های تخصصی از منافع عمومی صنعت دفاع نمایند.

·          قرار شد به پیشنهاد یکی از اعضاء ، دبیرخانه انجمن آمار اشتغال چهار سال اخیر اعضاء خودرا جمع بندی و به وزارت صنایع منعکس کند و در صورت کاهش اشتغال – که حتماً کاهش داشته است – مشکل  تحلیل و ریشه یابی شود. 

·          قرار شد مسائل در سطوح بالاتر و با همکاری دیگر تشکل های مدنی و با استفاده از اهرم های اداری و دیگر اهرم های مدنی قابل اجرا پی گیری شود.

·         بر اتحاد اعضاء انجمن حول محور هیئت مدیره اکیداً توصیه شد. گفته شد حرفهای ما را وقتی خواهند شنید که از وزن کافی برخوردار باشیم و آن با اتحاد قابل حصول است و اتحاد وقتی محقق خواهد شد که کلیه اعضاء به مرامنامه و نظامنامه صنفیِ در دست تهیه از طرف گروهی مرکب از اعضاء کمیته حقوقی اقتصادی و کمیته روابط عمومی رأی مثبت داده و  به مفاد آن عمل نمایند.

·         تغییر و تحول سایت انجمن اطلاع رسانی شد و بر استفاده بهینه اعضاء از امکانات و مطالب مندرج در سایت تأکید گردید.

·         بر تشکیل کمیته بحران در جنب هیئت مدیره انجمن توصیه شد.

·         بر همکاری و هم فکری با دیگر تشکل ها تأکید و توصیه شد.     


نوشته شده در دوشنبه 91/1/28ساعت 8:40 عصر توسط مهندس چی نظرات ( ) |

<      1   2   3   4   5   >>   >
Design By : Pars Skin